Problemen met PureTech motoren
Het meest voorkomende probleem met de PureTech motoren betreft de distributieriem die door vroegtijdige slijtage kan leiden tot ernstige problemen. Fragmenten van de riem kunnen in de motorolie terechtkomen, wat een verstopping van de oliezeef kan veroorzaken. Dit resulteert in een te lage oliedruk, wat schade aan de vacuümpomp en een verminderde werking van de rembekrachtiging kan veroorzaken, of zelfs tot uitval ervan. Het oliedruklampje kan hierdoor gaan branden.
Indien het oliedruklampje brandt, adviseren wij u dringend een afspraak te maken. Doorrijden met een te lage oliedruk kan ernstige motorschade veroorzaken.
Voor de 1.2 THP PureTech motor was de onderhoudsinterval van de distributieriem oorspronkelijk 175.000 kilometer of 10 jaar. Stellantis heeft dit aangepast naar 100.000 kilometer of 6 jaar.
Voorkomen van problemen met PureTech distributieriemen
Het is verstandig om tijdig onderhoud uit te laten voeren om problemen voor te zijn. Bij de nieuwere generatie motoren is het gebruik van de juiste olie cruciaal. Wij adviseren een jaarlijkse oliewissel en, indien u meer dan 20.000 km per jaar rijdt, vaker een olieverversing.
Tijdens elk onderhoudsbezoek controleren we de distributieriem zowel visueel als met meetapparatuur. Eventuele storingen worden met uitleesapparatuur geanalyseerd. Bij constatering van een defect aan de distributieriem zullen wij dit melden en de vervanging adviseren, met name wanneer de auto de 100.000 km bereikt of 6 jaar oud is, zoals voorgeschreven door Stellantis.
Olieverbruik bij PureTech-motoren
Bij PureTech motoren kan hoog olieverbruik optreden, soms al vanaf 70.000 km. In sommige gevallen kan dit oplopen tot wel 3 liter per 1000 km, wat erg vervelend is maar oplosbaar.
Oorzaak van hoog olieverbruik bij PureTech-motoren
De belangrijkste oorzaak van het hoge olieverbruik ligt bij de vervuiling van het inlaattraject, waardoor het brandstofmengsel slechter ontbrandt en er meer vervuiling ontstaat. Dit beïnvloedt de werking van de zuigerveren die vast kunnen gaan zitten, waardoor er olie boven de zuigers terechtkomt en de kleprubbers minder goed afdichten.
Motorschade door hoog olieverbruik
In het begin is het nog voldoende om regelmatig olieniveau te controleren en bij te vullen. Maar de kans op motorschade neemt toe het begint met een paar vervuilde bougies hierdoor gaat de motor misfire’s geven wat zorgt voor onregelmatig lopen van de motor. Echter in het slechtste geval beginnen de zuigers voor een gedeelte te smelten.
Oplossing hoog olieverbruik bij Vakgarage van der Zande
Wij Vakgarage van der Zande bieden een totaaloplossing bij hoog olieverbruik van Puretech motoren. Dit houdt in dat de motor compleet gedemonteerd wordt en de juiste revisie krijgt.
- Zuigerveren worden vervangen
- Cilinderkop wordt nagekeken eventueel in overleg gerepareerd
- Vervangen van distributieriem samen met loop/spanrollen
- Reinigen van oliezeef in carter
- Vernieuwen van oliefilter en motorolie met de juiste specificaties
- Eventueel overmaat zuigers als dit noodzakelijk is
- Opboren van cilinderbussen(honen)
- Alle afdichtingen worden vervangen die bij demontage losgehaald zijn
- Foutcodes wissen/resetten
Prijs : 3698,34 Exclusief BTW
4475,00 Inclusief BTW
Distributieriem vervangen voor PureTech motoren
Wij bieden verschillende pakketten voor het vervangen van de distributieriem van de PureTech motor. Afhankelijk van de staat van het onderhoud, kunt u kiezen voor alleen de vervanging van de distributieriem met loop- en spanrollen, of voor een uitgebreidere service waarbij ook het carter en de oliezeef worden gereinigd.
- Vervanging van distributieriem met loop/spanrollen: €799,00 inclusief BTW
- Vervanging van distributieriem met reiniging van carter en oliezeef: €950,00 inclusief BTW
Voor vragen, bel ons: 055-5396543